Jou klaarstomen voor de uitdagingen van morgen? Wij zetten in op jouw professionele mobiliteit! Samen met jou werken we aan jouw vaardigheden en krijg je nieuwe leerervaringen die perfect aansluiten bij jouw verwachtingen doorheen jouw loopbaan.
In de financiële sector worden steeds meer competenties gevraagd, zodat er volop dient ingezet te worden op bijscholing. Een blik op de leeftijdspiramide in de financiële sector maakt levenslang leren nog crucialer.
Meer dan 35 % van het huidige bankpersoneel is ouder dan 50 en de gemiddelde leeftijd is 45,5 jaar.
Nieuwe talenten zijn nodig, werknemers die met pensioen worden vervangen en wie blijft, dient verder opgeleid te worden.
Met dit in gedachten biedt Febelfin Academy steeds meer opleidingen aan om talent aan te trekken en te binden. Zo lanceerden we in maart 2020, samen met de sociale partners, de Fin Days.
Werknemers worden via dit opleidingsinitiatief klaargestoomd voor de vier grootste uitdagingen waarmee de financiële wereld geconfronteerd wordt.
De 4 opleidingsdagen gaan elk over 1 van deze 4 grote uitdagingen:
Ik heb tijdens deze training een helder overzicht gekregen van wat er leeft op vlak van nieuwe technologieën en hoe ik daar best mee omga.
Uit de deelnames blijkt een duidelijke interesse in technologie en ondernemerschap. De digitale evolutie is immers een realiteit voor iedereen.
De aangeboden opleidingen gaan sterk in op de digitalisering want automatisering zal verder toenemen.
Maar het menselijk kapitaal zal het verschil blijven uitmaken. Daarom krijgen transversale competenties zoals data-analyse en creativiteit een prominente plaats in het opleidingsaanbod.
Een metafoor die aangehaald werd tijdens de opleiding en die buitengewoon veel betekenis heeft voor mij: "Als we het hebben over diversiteit, betekent dit dat we anderen uitnodigen aan onze tafel tijdens een feest; inclusie is waar iedereen zich op zijn gemak voelt bij het dansen."
Via het opleidingsprogramma, Fin Days, investeren wij bij KBC nog meer in de inzetbaarheid van onze medewerkers.
Met deze opleidingen willen we financiële professionals inspireren om de eigen loopbaan en inzetbaarheid op de langere termijn in handen te nemen en in functie daarvan te groeien op een manier die aansluit bij hun interesses en capaciteiten.
Mooie resultaten
We bereikten
gespreid over
De sociale partners vertrouwen op Febelfin Academy om klaar te staan met een opleidingsaanbod voor de medewerkers van onze sector. Een vruchtbare samenwerking!
Met de Fin Days willen we ons focussen op reskilling om de competentiekloof in onze sector te dichten alsook in te spelen op de inzetbaarheid van alle werknemers.
De sector sluit zich dan ook opnieuw aan bij dit initiatief om een zo groot mogelijk doelpubliek te bereiken in 2021.
Toegankelijke stijl, herkenbare visuals, komische toets: dit geeft de communicatiecampagne goed weer van de Fin Days, uitgewerkt door onze partner, Insilencio, expert in employer branding. Toelichting over de opzet van deze aanstekelijke campagne krijg je van Bart Corthouts, onze Business Project Manager, en Evelyne Ferange, Employer marketing strategist bij Insilencio.
Bart: De bank zal er morgen totaal anders uitzien dan vandaag. Met een enorme impact op onze jobs in de toekomst. En daarom is het nodig alle medewerkers bewust te maken, te betrekken en te motiveren.
Evelyne: Verandering hou je niet tegen. Het is een proces. Maar de uitdaging was om iedereen mee aan boord te krijgen dus ook de twijfelaars en non-believers, zonder hen voor de borst te stoten. We moesten ons de juiste vragen stellen. Hoe hen op een positieve manier te betrekken en ons samen zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst?
Bart: We hebben een marketingtraject ontwikkeld dat alle banken makkelijk konden gebruiken. De rechtstreekse manager speelt een cruciale rol in het promoten van leren en is de verbinding met de medewerker. Het was dus belangrijk om leidinggevenden zoveel mogelijk te betrekken zodat zij rechtstreeks hun medewerkers konden stimuleren om zich in te schrijven.
Evelyne: Ze stonden er echter niet alleen voor. We ontwikkelden tools die ze konden inzetten om hun medewerkers te informeren over de Fin Days, zoals een draaiboek met tips om het gesprek op gang te brengen of een ludieke test om de betrokkenheid van elke persoon te meten.
Bart: De banken hebben ondersteunend promotiemateriaal gekregen, met tekst en beeld, om medewerkers warm te maken voor de opleidingen.
Evelyne: We wilden de aandacht trekken met deze campagne. En dus hebben we ingezet op quotes met heel wat stopping power om de mensen te triggeren en hebben we gekozen voor beelden die mensen niet dadelijk linken aan de bankensector. Ze eerst verrassen om dan een duidelijke en belangrijke boodschap mee te geven: Met de Fin Days is morgen iedereen mee!